Ik bied oplossingen voor de volgende situaties:


professionele gesprekstechnieken

‘Je kunt niet niet communiceren’ heeft De Oostenrijks-Amerikaanse communicatiewetenschapper Paul Watzlavick (1921-2007) ons lang geleden al geleerd. Iedereen communiceert elke dag. Meestal doen we dat op onze eigen manier, zoals we dit van huis uit geleerd hebben.
Met extra kennis en inzicht kan iedereen zijn communicatieve vaardigheden verder ontwikkelen en verbeteren. In de huidige tijd wordt in dit opzicht veel van mensen verwacht. Professionele gesprekstechnieken bieden de mogelijkheid om de mondelinge communicatie op een hoger peil te brengen.

Misschien herkent u de volgende situatieschetsen?

Er gaat veel fout en dat komt door de miscommunicatie; men begrijpt elkaar niet goed; er wordt veel langs elkaar heen gesproken; vergaderingen duren veel te lang en er worden geen besluiten genomen; er wordt heel snel over elkaar geoordeeld waardoor de onderlinge relatieverhoudingen  slechter worden;  de gesprekken met de klanten verlopen niet goed; spreken in het openbaar is lastig.

…de communicatie verloopt stroef!

 

 

coaching

Coaching is een krachtige vorm van begeleiding om gedragsveranderingen mogelijk te maken. Een goede coach helpt mensen om zich bewuster te worden van hun eigen functioneren en helpt hen om daar zelf iets aan te willen veranderen. Een coach maakt goed contact, luistert heel secuur, geeft feedback en stelt vele vragen. Tijdens coachgesprekken wordt de ander vaak aan het denken gezet. Een coach helpt de ander om zichzelf beter te leren kennen en laat de ander verwoorden wat hij of zij wil bereiken. Vervolgens begeleidt de coach de ander om daar te komen waar hij of zij wil zijn.

Misschien herkent u de volgende situatieschetsen?

Ik functioneer niet meer zo goed als vroeger; ik moet erg wennen aan deze nieuwe situatie; het gaat ook allemaal zo snel; hoe kan ik mij verder ontwikkelen; ik heb heel veel stress; waar haal ik de motivatie vandaan; ik maak me veel zorgen; de samenwerking verloopt moeizaam; ik krijg veel kritiek; hoe kan ik beter leidinggeven; als ik kom aanlopen wordt het plotseling stil in de groep; wat wil ik nu eigenlijk in mijn loopbaan. (individuele coaching)

…omgaan met veranderingen is heel lastig voor mij!

De sfeer in het team is niet goed; er vormen zich kliekjes in de groep; er is veel wandelgangenpraat; er wordt veel gemopperd op onze afdeling; bij het koffiezetapparaat wordt zelfs geroddeld; de sfeer in het team is verpest; ieder heeft zo zijn eigen overlevingsstrategie; elkaar feedback geven vindt men doodeng; men is bang om nog wat te zeggen; er is weinig gevoel van saamhorigheid; er is veel kritiek op de leiding en het beleid; zelfsturende teams zijn nodig. (teamcoaching)

…het probleem is niet dat mensen niet weten wat ze moeten doen, het probleem is dat zij niet doen wat ze weten. (Chris Argyris)

Chris Argyris (1923-2013) was een Amerikaanse bedrijfskundige en emeritus hoogleraar aan de Harvard Business School en algemeen bekend door zijn werk over lerende organisaties, later opgenomen in de bestseller ‘The fifth discipline’ van Peter M. Senge.

 

3786391_sintervisie, supervisie en procesbegeleiding

Een Sherpa is een berggids die klimmers begeleidt door onbekende en uitdagende omgevingen. Bij intervisie, supervisie en procesbegeleiding wordt ook de weg gewezen, maar moet de ander deze wel zelf gaan.
In veel lerende organisaties worden deze werkvormen ingezet, al dan niet onder begeleiding van een externe begeleider. De meerwaarde van een begeleider van buitenaf is vaak de ‘professionele afstand’ of de neutrale positie die deze kan innemen. Daarnaast is de inbreng van zijn expertise vaak aanvullend en inspirerend voor de deelnemers. De rol van ‘critical friend’ past goed bij de omschrijving van een Sherpa, die zijn brood verdient met mensen naar de top te brengen.

Sherpa’s zijn een Tibetaans volk dat leeft ten zuiden van de grote Himalaya, in de bergdalen van Nepal.

Misschien herkent u de volgende situatieschetsen?

Ik ben benieuwd hoe mijn collega’s dit aanpakken; ik wil me verder ontwikkelen als professional; ik wil mijn ervaringen graag delen met collega’s die hetzelfde werk doen; ik wil mijn manier van werken wel eens bespreken met andere professionals; als ik in een klein groepje zit waar ik me op m’n gemak voel, wil ik best vertellen wat ik zo lastig vind of waar ik mee zit; hoe integreer je persoonlijke ontwikkeling en professionele ontwikkeling; we moeten onze werkwijze veel meer afstemmen met elkaar; we zoeken een externe persoon die ons in dit proces kan begeleiden; hoe krijgen we de neuzen allemaal dezelfde kant op.

…we zouden veel meer van elkaar kunnen leren.

 

 

cursussen 

Een leven lang leren, is een veelgehoord begrip binnen organisaties. Permanente educatie wordt het ook wel genoemd. Het is fascinerend om erachter te komen hoe mensen leren. Welke leerstijlen hebben ze en op welke wijze verhoog je het rendement van het leren. Vaak worden grote groepen mensen ‘op cursus’ gestuurd en komen ze terug met enthousiaste verhalen. Wat echter ontbreekt is de ‘transfer’ naar de eigen beroepspraktijk. Daar moet het rendement van de leeractiviteiten juist blijken. Mensen moeten niet alleen veel kennis en inzicht vergaren, maar ze moeten vooral oefenen met de toepassing daarvan in de praktijk. Dat vraagt om een maatwerkaanpak waarbij de doelen in termen van concreet gedrag worden geformuleerd.

Misschien herkent u de volgende situatieschetsen?

We hebben behoefte aan scholing; we zoeken iemand die een cursus op maat kan ontwerpen en verzorgen; wie kan ons helpen om de benodigde competenties te verwerven; er gaat veel kennis en ervaring verloren; onze leidinggevenden moeten meer gaan coachen; we moeten effectiever vergaderen; voor ons is het werken met groepen nieuw, hoe pak je dat aan; wij moeten leren werken in multidisciplinaire teams, hoe gaat dat precies; van specialist naar generalist, makkelijker gezegd dan gedaan.

…het zijn vooral doeners, hoe krijg je die aan het leren?

presentaties en interviews

‘Geachte aanwezigen, welkom!’ Er is altijd wel iemand die het publiek bij een concert of de deelnemers aan een congres moet toespreken. Mensen verwachten dan dat er iets gezegd wordt en daarbij is de rol van de presentator medebepalend voor de sfeer en het succes. Mensen vinden het fijn om goed geïnformeerd te worden en waarderen het enorm wanneer hun aanwezigheid op prijs gesteld wordt.

Goed luisteren, doorvragen en samenvatten zijn gespreksvaardigheden die een interviewer gebruikt in de praktijk. Relevante informatie verzamelen door met mensen te praten en daarbij een gevoel van vertrouwen te schenken is een vak apart.

Misschien herkent u de volgende situatieschetsen?

Wie kan de rol van dagvoorzitter op zich nemen; iemand moet tijdens het concert het programma aankondigen; het moet iemand zijn die verstand van zaken heeft en ook nog eens goed kan spreken in het openbaar; we zoeken iemand die goed kan interviewen.

 …tsja, wie zal dan het woord doen?

Neemt u gerust contact met mij op indien deze situaties u bekend voorkomen.

Jo Heusschen